بهانه‌ای به نام قطعنامه!

بهانه‌ای به نام قطعنامه!

برخی فعالان بازارهای مالی که هر از گاهی دنبال سوژه‌ای برای ایجاد التهاب هستند، از چند روز قبل بهانه جدیدی دست و پا کرده‌اند تا شاید بتوانند یک بار دیگر از مردم نوسان گیری کنند.

به گزارش  اقتصادنگار به نقل از ایسنا، ظاهرا قرار است چند کشور تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران به بهانه عدم همکاری در زمینه هسته ای پیشنهاد کنند.

دلالان بویژه در بازار ارز که ماه‌ها است از ثبات بازار ارز سرخورده شده‌اند، در حال القای این موضوع هستند با تصویب این قطعنامه، اقتصاد ایران کن فیکون می‌شود. حال آن که اقتصاد ایران بویژه در ۹ ماه گذشته بحران‌هایی را پشت سر گذاشته که یک بیانیه سیاسی در برابر آنها شوخی محسوب می‌شود.

طوفان الاقصی، حمله تروریستی کرمان و پاسخ موشکی ایران به تروریست‌ها در سه کشور منطقه، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ بی‌سابقه ایران به اسرائیل و به‌تازگی شهادت رئیس جمهور از جمله مهم‌ترین تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در کمتر از یک سال اخیر بوده‌اند که هیجانات اقتصادی آنها در بازارهای مالی خیلی زود تخلیه شد و همه چیز به روال عادی بازگشت.

به نظر می‌رسد اقتصاد ایران هوشمندتر از قبل شده و با سرعت بیشتری، پشت پرده جوسازی‌های رسانه‌ای را تشخیص داده و خنثی می‌کند. بنابراین همانطور که هیجانات بازار غیررسمی ارز پس از هر تنشی، به‌سرعت تخلیه شد، این بار هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

هدف انتخاباتی؟

البته قابل پیش بینی بود که در آستانه انتخابات ویژه ریاست‌جمهوری در ایران، غربی‌ها بخواهند از این طریق بر بازار و به تبع آن بر گفتمان کاندیداها اثر بگذارند. آن‌ها در روزهای پیش رو تا انتخابات حتما تلاش خواهند کرد با صدور بیانیه‌های سیاسی و افزایش نمادین تحریم‌ها و کارهایی از این دست برای جلب توجه افکار عمومی، به زعم خود مسیر انتخابات را به جای مطالبه از کاندیداها برای ارایه برنامه‌های کاربردی به منظور اداره کشور و حل مسائلی چون نقدینگی و تورم، به سمت مطالبه برای مذاکره با غربی‌ها منحرف کنند.

کشور مدت زیادی است از دوگانه مذاکره- تحریم و بازی های سیاسی با ابزار بیانیه و قطعنامه عبور کرده است. دولت سیزدهم اثبات کرد که می‌توان همزمان با پیگیری مذاکرات سیاسی برای رفع تحریم، امور را به گونه‌ای پیش برد که حتی با وجود ادامه تحریم، در اداره کشور خللی پیش نیاید. اگرچه باید برای رفع تحریم نیز تلاش کرد و دولت هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده است.

عبور از تحریم در جهان چندقطبی

بازگشت صادرات نفت ایران به دوران برجام آن هم با وجود افزایش تحریم‌ها،  بزرگترین گواه برای خنثی‌سازی تحریم است.

دنیا در حال عبور از نظم تک قطبی و حرکت به سمت نظام چند قطبی است و در ساختار جدید، تحریم چندان معنایی نخواهد داشت.
خیزش بریکس و شانگهای مهمترین نشانه‌های این تغییر روند هستند که ایران با عضویت در آنها،  نشان داده یک بازیگر فرامنطقه‌ای است که به راحتی قابل تحریم نیست.

از طرفی، تجربه کشورها نشان می‌دهد که تحریم نبودن تضمین‌کننده موفقیت یک کشور نخواهد بود. در همسایگی ما ترکیه قرار دارد که نه تنها محدودیت‌های تحریمی‌ ایران را ندارد، که عضو پیمان نظامی مشترک با غربی‌ها (ناتو) است ولی با این حال نرخ تورم این کشور که طی دو سال اخیر تا ۹۰ درصد بالا رفته بود، پس از یک دوره کاهش، دوباره افزایشی شده و اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.

بنابراین باید همزمان با مذاکره برای رفع تحریم، تلاش برای خنثی‌سازی تحریم نیز صورت بگیرد. در این مسیر، برخی رفتارهای سیاسی تحریک آمیز همچون صدور بیانیه و قطعنامه از سوی غربی‌ها حتما دنبال می‌شود که با هوشیاری مسئولان و فعالان اقتصادی قابل مدیریت است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://eghtesadnegar.com/?p=14645

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: