لغو پروازهای عمره، فراتر از صنعت هوانوردی است

لغو پروازهای عمره، فراتر از صنعت هوانوردی است

سخنگوی هما با بیان اینکه زیرساخت‌های فنی هوایی کشور برای انجام پرواز عمره آماده است، گفت که موضوع عمره فراتر از دستگاه و صنعت هوانوردی است و مجوز عمره به هر دلیلی از جای دیگری که ما پاسخگو نیستیم، اعطا نشده است. 

به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، عملیات اعزام زائران ایرانی به عمره، قرار بود پس از ۹ سال وقفه از ۱۳ دی امسال آغاز شود، اما همان زمان اخباری از عدم اعطای مجوز از سوی عربستان منتشر و مانع این اتفاق شده و این موضوع تا امروز هم به درازا کشیده است. هرچند در این مدت مسئولان صنعت هوایی کشور بارها اعلام کردند در این خصوص مشکل فنی از نظر هوایی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به‌تازگی پس از آنکه آخرین وضعیت و پیگیری‌های صورت‌گرفته در عمره بررسی شد، اظهار کرد: به دلیل بلاتکلیفی از ناحیه عربستان پروازهای عمره انجام نشد که موجب تاسف شدید همه خادمان و زائران شد.

در آخرین اخبار رسمی از پیگیری برای انجام پروازهای عمره، حسین امیرعبداللهیان -وزیر امور خارجه- با اشاره به مذاکرات سازنده اخیر هیات نیروهای مسلح کشورمان در عربستان، علت تاخیر در حل مشکل پرواز عمره‌گزاران ایرانی را در فضای رو به رشد مناسبات تهران و ریاض جویا شد و در پاسخ، وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهایی قرار دارد.

زیرساخت‌های هوایی کشور برای انجام پرواز عمره آماده است

با وجود این اظهارات، حسام قربانعلی -سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- در جمع خبرنگاران درباره لغو پروازهای عمره مفرده بیان کرد: زیرساخت‌های هوایی کشور برای انجام پرواز عمره آماده است. زیرساخت به این معنا که فرودگاه‌های کشور آمادگی لازم برای پذیرش مسافر را دارند، هواپیماها و ناوگان پهن‌پیکر هما برای آمادگی ارائه خدمات به پروازهای عمره را دارد. حتی ما با توجه به برقراری پروازهای عمره، از برنامه‌ریزی پروازهای پهن‌پیکر خود در مسیرهای منطقه‌ای اجتناب کردیم و آن‌ها را به پروازهای عمره اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: از این نظر طول کشید که ما دوباره هواپیماهای پهن‌پیکر خود را به پروازهای منطقه‌ای برگردانیم، زیرا ما هر لحظه این آمادگی را داشتیم که این هواپیماها را از برنامه‌ریزی قبلی جدا کرده و روی زمین نگه داریم که اگر مجوز عمره صادر شد، بتوانیم اقدام به پذیرش مسافر کنیم.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: از روز اول که خبر پروازهای عمره منتشر شده و فرودگاه و ترمینال سلام آمادگی داشت که پذیرش مسافر را انجام دهد، هیچ مشکلی به لحاظ انجام عملیات وجود نداشت، بلکه این مشکل در سطح دیگری است که هیچ ارتباطی به ساختار هوانوردی کشور ما، سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یا نوع و کیفیت هواپیماهای ما ندارد.

قربانعلی اظهار کرد: ما با همین هواپیماهایی که داریم، پروازهای اروپایی انجام می‌دهیم و این موضوع هیچ ارتباطی به نوع، سال ساخت هواپیما یا موضوعاتی که مطرح شده ندارد. یک مجوز است که باید سازمان حج و دستگاه دیپلماسی به آن وارد شده و به گام عملیاتی و اجرایی برسد، در مرحله اجرا هما این مجوز را خواهد داشت که بتواند وارد حریم هوایی کشور عربستان شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به‌طور مشخص اعلام می‌کنیم که سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها، هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، هیچ‌یک در عدم هماهنگی یا نبود زیرساخت نقشی نداشتند،‌ موضوع عمره فراتر از دستگاه و صنعت هوانوردی است اما به نظر می‌رسد به مجموعه هوانوردی کم‌مهری شده است.

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: همه زیرساخت‌ها و امکانات، جلسات فنی و تخصصی در سطح هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده، خدمه پروازی، خدمات فنی فرودگاهی، بازرگانی و همه معاونت‌های هما همه هماهنگی‌ها را از چند ماه قبل انجام دادند و کار را را مرحله اجرایی و صدور بلیت و آمادگی پذیرش مسافر رساندند و حالا مجوز عمره به هر دلیلی از جای دیگری که ما پاسخگو نیستیم و از چگونگی آن بی‌اطلاعیم، اعطا نشده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://eghtesadnegar.com/?p=10931

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

رئیس بانک مرکزی روسیه، الویرا نابیولینا اظهار کرد سهم تسویه حساب‌های روسیه با ارزهای ملی کشورهای دیگر بریکس به ۸۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که دو سال پیش فقط ۲۶ درصد بود. به گزارش ایسنا، نابیولینا بیان کرد: سهم این گروه در تجارت خارجی روسیه طی دو سال گذشته دو برابر شده و به ۴۰ درصد رسیده که از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۱ و ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. به گفته وی ۱۵۹ نهاد از ۲۰ کشور قبلا به جایگزین روسی سوئیفت که سامانه انتقال تراکنش‌های مالی بانک مرکزی روسیه (SPFS) نامیده می‌شود، ملحق شدند و اکنون مسکو در حال بحث در مورد ادغام بالقوه زیرساخت‌های پرداخت ملی با اعضای بریکس است. گروه بریکس که قبلا برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را شامل می‌شد، با پیوستن عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی در ژانویه سال جاری، شاهد گسترش عمده‌ای بوده است. به گفته رئیس بانک مرکزی روسیه، این گروه اکنون ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را بر حسب ارزش برابری قدرت خرید (PPP) تشکیل می‌دهد. بیزنس نوشت روسیه ریاست دوره‌ای بریکس را برای سال ۲۰۲۴ بر عهده دارد. مسکو بارها تاکید کرده است که اولویت آن در این دوره افزایش پرداخت‌ها به ارزهای ملی در این بلوک خواهد بود.

رئیس بانک مرکزی روسیه، الویرا نابیولینا اظهار کرد سهم تسویه حساب‌های روسیه با ارزهای ملی کشورهای دیگر بریکس به ۸۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که دو سال پیش فقط ۲۶ درصد بود. به گزارش ایسنا، نابیولینا بیان کرد: سهم این گروه در تجارت خارجی روسیه طی دو سال گذشته دو برابر شده و به ۴۰ درصد رسیده که از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۱ و ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. به گفته وی ۱۵۹ نهاد از ۲۰ کشور قبلا به جایگزین روسی سوئیفت که سامانه انتقال تراکنش‌های مالی بانک مرکزی روسیه (SPFS) نامیده می‌شود، ملحق شدند و اکنون مسکو در حال بحث در مورد ادغام بالقوه زیرساخت‌های پرداخت ملی با اعضای بریکس است. گروه بریکس که قبلا برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را شامل می‌شد، با پیوستن عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی در ژانویه سال جاری، شاهد گسترش عمده‌ای بوده است. به گفته رئیس بانک مرکزی روسیه، این گروه اکنون ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را بر حسب ارزش برابری قدرت خرید (PPP) تشکیل می‌دهد. بیزنس نوشت روسیه ریاست دوره‌ای بریکس را برای سال ۲۰۲۴ بر عهده دارد. مسکو بارها تاکید کرده است که اولویت آن در این دوره افزایش پرداخت‌ها به ارزهای ملی در این بلوک خواهد بود.

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: