الزام کارکنان همه دستگاه ها و مشاغل به رعایت ایمنی و بهداشت شغلی

الزام کارکنان همه دستگاه ها و مشاغل به رعایت ایمنی و بهداشت شغلی

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از فعالیت بیش از ۲۵ هزار کمیته حفاظت فنی در سراسر کشور خبر داد و گفت: کلیه کارکنان در تمام مشاغل و دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی، مشمول مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی می‌شوند.

به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، مقوله بهداشت همواره به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی تأمین رفاه اجتماعی مطرح بوده و توجه به سلامت نیروهای کار در دستور کار دولت‌ها قرار داشته است.

در قانون کار ایران نیز اهمیت رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار مورد تاکید قرار گرفته است؛ به نحوی که بر اساس تبصره یک ماده ۹۶ قانون کار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه ریزی، کنترل، ‌ ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری بوده و موظف است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

مطابق ماده ۱۴۷ قانون کار نیز دولت مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی را برای کارگران و کشاورزان مشمول این قانون و خانواده آنها فراهم سازد.

به اعتقاد کارشناسان یکی از حقوق بنیادین نیروی کار، داشتن محیط کار سالم و ایمن است و بر همین اساس جمهوری‌اسلامی ایران به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار ملحق شد.

طبق قانون مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت کار که از ۱۸ بهمن ماه امسال به اجرا درآمد،هر کشور عضو با توجه به شرایط و رویه‌های ملی و با مشورت با تشکل‌های کارفرمایی و کارگری منتخب، باید سیاست ملی منسجمی را در خصوص ایمنی و بهداشت شغلی و محیط کار تدوین و اجرا کند و به طور دوره‌ای مورد بازنگری قرار دهد.

الزام کارکنان همه دستگاه ها و مشاغل به رعایت ایمنی و بهداشت شغلی

در همین راستا احمدرضا پرنده  – مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – از اجرایی شدن آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی از هجدهم بهمن‌ماه خبر داد و گفت: کلیه کارکنان در تمامی مشاغل کشور و در تمامی دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی، مشمول مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی می‌شوند.

وی تاکید کرد: براساس این مقاوله‌نامه کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه گزارش سالانه در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی به وزارت کار هستند.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی با اشاره به تشکیل کمیته ملی راهبردی اجرای آیین‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵ در وزارت کار، از فعالیت بیش از ۲۵ هزار کمیته حفاظت فنی در سراسر کشور خبر داد و افزود: تأسیس کمیته حفاظت فنی برای تمامی کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر الزامی است و کارگاه‌های زیر ۲۵ نفر نیز برحسب شرایط کار باید کمیته حفاظت فنی داشته باشند.

آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی اردیبهشت‌ماه امسال توسط شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین و در هیات دولت تصویب شد.

با اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی، فضای سالمی برای محیط و نیروی کار فراهم شده و با کمک شرکای اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط مسیر کاهش بیماری‌های شغلی هموار می شود.

به گزارش ایسنا، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت کار نظارت بر حفظ و صیانت از نیروی کار و ارتقای ایمنی نیروی کار است و بر اساس ماده ۹۵ قانون کار و فصل چهارم قانون کار ،کارفرمایان موظفند نسبت به تأمین شرایط ایمن کار، تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات ایمن، تهیه وسایل حفاظت فردی استاندارد، آموزش ایمنی به کارگران و نظارت بر انجام کار در شرایط ایمن اقدام کنند.از طرفی نیروی کار نیز باید با توجه به آموزش‌های لازم در حوزه ایمنی موارد ایمنی در کار را رعایت و از وسایل حفاظت فردی که در اختیار وی قرار داده شده، استفاده کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://eghtesadnegar.com/?p=10749

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: