به گزارش اقتصاد نگار به نقل از ایسنا، محمدحسین طاهری در خصوص این طرح تشریح کرد: طرح ملی سنجش نرخ کیفیت کالا که از سوم مهر سالجاری توسط کارشناسان استاندارد در مراکز عرضه کالا و فروشگاههای زنجیرهای در حال اجرا است، در ۳۱ استان با ۲۲۶۶۵ پرسشنامه و در استان تهران با ۴۶۰۰ پرسشنامه برنامهریزی شده است. این طرح در بستر سامانهای هوشمند مبتنی بر هوش تجاری (BI) پیادهسازی میشود تا تجزیه و تحلیل، دادهکاوی، تجسم دادهها، ابزارها و زیرساختهای داده و ترکیب به نحو مطلوبی به دست آید.
وی یادآور شد: براساس بند (۱۸) مادّۀ (۷) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد، این سازمان موظّف است نسبت به «اندازهگیری سالانۀ نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات با بهرهگیری از معیارها و شاخصهای معتبر» اقدام و «گزارش نتایج حاصل از ارزیابیها را به مراجع ذیربط و جامعه» ارائه کند.
بنا بر اعلام اداره کل استاندارد استان تهران، طاهری ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقای سطح کیفیت را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: وجود شاخص کیفیت در شاخصهای کلان اقتصاد کشور برای برنامهریزی و راهبردهای کلان کشور؛ خودآگاهی و ارتقای درک عمومی از کیفیت، ترغیب و استمرار بر تولید کالا و ارایه خدمات باکیفیت، کمک به تعیین سیاستهای بخشهای مختلف صنعتی و خدماتی در زمینه کیفیت و راهنمایی برای انتخاب کالا با شاخصهای مدنظر مصرفکنندگان از دیگر اهداف طرح سنجش نرخ کیفیت کالا است.
یادآور میشود؛ در سال ۱۴۰۱، «طرح برآورد و سنجش نرخ کیفیت کالاها» به سنجش کیفیت ۴۰ قلم گروه کالای اساسی سبد خانوار و در سال ۱۴۰۲، به ۵۶ قلم کالا اختصاص داشت.