به گزارش اقتصاد نگار به نقل از ایسنا، چین که بزرگترین سازنده پنلهای خورشیدی، خودروهای برقی و توربینهای بادی است، بزرگترین سکوی نفتی فراساحلی جهان را ساخته است که در میدان مرجان عربستان سعودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
طبق گزارش رسانههای چینی، بنای این سکو، نشاندهنده پیشرفت این کشور در توسعه زیرساختهای انرژی دریایی در مقیاس بزرگ است. همچنین نشان میدهد تقاضای کافی برای نفت وجود دارد که انگیزه سرمایه گذاری در چنین زیرساخت عظیمی را فراهم کند.
در واقع، پارامترهای این سکو، قابل ملاحظه هستند. این سکو به ارتفاع ۲۴ طبقه، بیش از ۱۷ هزار تن وزن دارد، عرشه ای به اندازه ۱۵ زمین بسکتبال دارد و ظرفیت سالانه ۲۴ میلیون تن نفت خام معادل ۱۷۶ میلیون بشکه و ۷.۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را دارد.
این سکو اکنون به عربستان سعودی منتقل شده و در میدان مرجان نصب میشود که در حال حاضر، با هدف افزایش تولید، در دست توسعه قرار دارد. برنامه توسعه این میدان، ۱۲ میلیارد دلار هزینه دارد و روزانه ۳۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید میدان اضافه میکند و مجموع تولید آن را به ۸۰۰ هزار بشکه در روز می رساند. همچنین ۳۶۰ هزار بشکه دیگر در روز به تولید اتان و مایعات گاز طبیعی اضافه خواهد کرد. ظرفیت تولید گاز این میدان قرار است ۲.۵ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یابد.
تکمیل ساخت این ابرسکوی چینی با موفقیت دیگری، این بار از سوی شورون، همزمان شد. شرکت آمریکایی شورون، هفته گذشته اعلام کرد یک فناوری جدید استخراج فشار بالا را در یک چاه آب عمیق در خلیج مکزیک، با موفقیت آزمایش کرده است. موفقیت این فناوری به معنای آن است که منابع بیشتری میتوانند قابل استخراج شوند.
در همین حال، آژانس بینالمللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیشبینی رشد تقاضا برای نفت به میزان کمتر از یک میلیون بشکه در روز را برای امسال و سال آینده، بدون تغییر نگه داشت. با این حال، سرمایه گذاریهایی مانند سکوی مرجان و فناوری فشار قوی شورون، از انواع کوتاه مدت نیستند. اینها سرمایه گذاریهایی هستند که بر روی تقاضای پایدار بلندمدت برای هیدروکربن ها، حساب کرده اند و به نظر میرسد این یک سرمایه گذاری مطمئن است، حتی اگر رشد تقاضا برای نفت در کمتر از ۱۰ سال آینده، به اوج خود برسد.
طبق همه پیشبینیها، بزرگترین قاتل تقاضا برای نفت، برقی شدن حمل و نقل خواهد بود. این برقی سازی در چین، سریعتر و بلندپروازانهتر است. با این حال، همزمان با افزایش فروش خودروهای برقی، چین در تلاش است تا تولید نفت داخلی خود را افزایش داده و وابستگی به واردات را کمتر کند.
براساس گزارش اویل پرایس، تقاضا برای نفت به این زودی از بین نمی رود و اخباری مانند تکمیل ساخت سکوی مرجان و فناوری استخراج پرفشار شورون، گواه محکمی بر آن است. هر اندازه که دولتها برای فناوری انتقال هزینه کنند، این بازار است که در نهایت تصمیم میگیرد چه منبع انرژی زنده بماند و کدام بمیرد. در حال حاضر، به نظر میرسد که نفت و گاز، حتی با وجود توسعه جایگزینهایی مانند بادی، خورشیدی و خودروهای برقی که توسط دولتها حمایت میشوند، از وضعیت مطلوبی برخوردارند.