به گزارش اقتصاد نگار به نقل از ایسنا، علی استاد هاشمی در نشست خبری بیمه مرکزی با اصحاب رسانه به جایگاه صنعت بیمه کشور در سطح جهانی و منطقهای اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ضریب نفوذ بیمه در کشور به ۲.۱۴ درصد رسید که باعث شد جایگاه جهانی کشور با هفت پله صعود و رشد از رتبه ۶۶ به ۵۹ برسد و همچنین جایگاه منطقه ایران در رتبه ۴ منطقه باقی بماند.
رشد ۵۹ درصدی حق بیمه تولید در سال ۱۴۰۲
وی با اشاره به میزان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال ۱۴۰۲ افزود: در سال گذشته حق بیمه تولیدی کشور به ۲۷۹ همت (هزار میلیارد تومان) رسید که رشد ۵۹ درصدی را در قیاس با مدت مشابه آن در سال قبل و ثبت رتبه پنجم منطقه ای و ۴۶ جهانی کشور در شاخص حق بیمه تولیدی نشان می دهد.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه به تسری بیمه شخص ثالث در حوزه بیمه شبکه ریلی اشاره و خاطر نشان کرد: در سالی که گذشت بیمه شخص ثالث برای شبکه ریلی هم در حوزه های درون شهری و هم برون شهری با استقبال بسیار مطلوبی روبرو شده است.
صدور همزمان بیمه و ویزای الکترونیکی
استاد هاشمی افزود: از دیگر اقداماتی که در بیمه مرکزی برای تسهیل امر صدور بیمه نامه رخ داده است، صدور بیمه نامه همزمان با ویزای الکترونیکی (E-Visa) است و از آنجایی که در سالهای گذشته گزارشهای بسیاری در رابطه با مشکلات بیمه و صدور بیمه در مرزهای کشور و همزمان با ورود مسافران خارجی و خروج مسافران از کشور رخ میداد، خوش بختانه امروز همزمان با صدور ویزا الکترونیکی بیمه نامه مربوط نیز صادر میشود و دیگر با مشکلاتی که در گذشته و در این زمینه وجود داشت، روبرو نمیشویم.
جهش به سمت کیفی سازی صنعت بیمه
وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعت بیمه تصریح کرد: امروز تلاش ما برای حرکت به سمت کیفی سازی صنعت بیمه کشور است اجرایی شدن کروک برخط، عملیاتی شدن نسخه های الکترونیک و اجرایی شدن ویزای الکترونیک و صدور همزمان بیمه نامه از اقدامات صورت گرفته در جهت کیفی سازی بازار و صنعت بیمه کشور است.
ارائه ۵۰ محصول جدید بیمه ای طی ۴ سال
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد گفته شده در سال ۹۹ تعداد ۱۰ محصول جدید بیمه ای، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹ محصول جدید، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ محصول، در سال گذشته ۲۱ محصول جدید و در سه ماهه نخست سال جاری ۱۵ محصول جدید بیمه ای از سوی بیمه مرکزی ارائه شده است.
استاد هاشمی در پایان اظهار کرد: هر کدام از این محصولات جدید بیمه ای برای مدت زمانی مشخص به صورت اختصاصی در اختیار شرکت های بیمه ای قرار میگیرند و در گام بعدی بیمه مرکزی عملکرد شرکت های بیمه ای را در رابطه با این محصولات بررسی و ارزیابی میکند و در صورت عدم بهره برداری مناسب و کارایی نامطلوب این شرکت های بیمه ای شرایط استفاده از این محصولات مجددا مورد بررسی قرار می گیرد.
گفتنی است؛ از ضریب نفوذ بیمه به عنوان شاخص اصلی و جهانی برای بررسی عملکرد صنعت بیمه استفاده میشود.