به گزارش اقتصاد نگار به نقل از ایسنا، مهدی رادمنش- معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو و مدیر پروژه محصول ریرا-، در نشست امروز (یکشنبه) خود در محل این شرکت که با محوریت محصول ریرا برگزار شد، اظهار کرد: پروژه K۱۲۵ که با محصول جدید ریرا شناخته شد که پلتفرم جدید ایرانخودرو است بعد از توسعه پلتفرم تارا، این پلتفرم در این شرکت توسعه داده شد و آینده محصولات ایرانخودرو مبتنی بر پلتفرم بر پایه ریرا است و محصولات متعددی براساس این پلتفرم طراحی خواهد شد. این خودرو مطابق استانداردهای روز دنیاست. در اجرای پروژههای بزرگی همچون ریرا در گروه صنعتی ایران خودرو، مکانیزمهایی به صورت طرحهای جداگانه تعریف میشود. ساختارهایی که برای این پروژه تعریف شد شامل چندین پروژه در سطوح مختلف بوده است؛ در حوزه طراحی، صنعتیسازی، کیفیت، ساپکو (تامین قطعات)، شرکتهای دانشبنیان و… هر یک ساختارهای خود را تعریف کرده تا در سطح اجرایی، پروژه ریرا بهعنوان بزرگترین پروژه سالهای اخیر ایرانخودرو باشد.
وی افزود: این خودرو سطح تجهیزات و ایمنی بالایی دارد. در همین فاز که فاز آغاز تولید انبوه است، ۶۸ درصد ساخت داخل محقق شده که یکی از موفقیتهای خوب این پروژه بوده است. در طول اجرای این پروژه در حدود چهار همت سرمایهگذاری صورت گرفته که سرمایهگذاری بزرگی در زمینه توسعه محصول است.
مدیر پروژه ریرا خاطرنشان کرد: این محصول که در رده خودروهای وارداتی است و قابل رقابت با خودروهای وارداتی با سطح بالایی از امکانات و آپشنها، قابل صادرات نیز است.
رادمنش در ادامه به تشریح مشخصات فنی و قابلیتهای این خودرو پرداخته که از مهمترین آنها میتوان به موتور پرقدرت بهینهسازی شده با تکنولوژی توربو شارژ اشاره کرد. حجم موتور ۱۶۴۵ سیسی است و توان تولید ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. قویترین موتور ساخت داخل کشور است؛ با ارائه این موتور یک نسل جدیدی از قوای محرکه پرقدرت را خواهیم داشت. به لحاظ ایمنی نیز، ریرا نخستین خودروی داخلی است که خودروی متصل است و بالاترین سطح کیفیت و ایمنی را دارد. ۱۱۳۰ قطعه دارد که ۶۷۹ قطعه آن جدید است.
این مدیر صنعتی ضمن تاکید بر اینکه خودروی ریرا در سطح خودروهای ساخت داخل، دارای بالاترین سطح آپشن هاست و قابل رقابت با خودروهای وارداتی است، گفت: اکنون که پس از تمامی تستهای خودرویی و آزمونهای تصادف، در فاز تولید انبوه قرار گرفته است، خط تولید آن، توان تولید ۱۱۰ هزار دستگاه را دارد؛ البته این میزان دستگاه خودرو به طور قطع تولید نخواهد شد و قطعا بر پایه همین پلتفرم، محصولات دیگر و محصولات آینده تولید میشود.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو خاطرنشان کرد: آمادگی تولید انبوه ۲۰ دستگاه در ساعت از فردا وجود دارد؛ امکان شمارهگذاری خودرو با پلاک ملی نیز فراهم شده اما نیازمند طی فرآیندهایی است؛ طبق برنامهریزیها صورت گرفته این محصول از نیمه دوم سال عرضه خواهد شد و برای تولید ۱۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری برنامهریزی شده است.
مدیر پروژه ریرا تصریح کرد: در تولید این محصول ۶۹ درصد خودکفایی صورت گرفته و ۳۱ درصد پایستگی وجود دارد اما طبق برنامهریزیهای صورت گرفته بهتدریج این میزان وابستگی کاهش پیدا خواهد کرد. از بین قطعات نیز ۳۰ قطعه وارداتی است و الباقی همگی تولید داخل هستند.
رادمنش ادامه داد: صنعتیسازی پروژه در ماژولهای مختلف با صرف بودجهای برابر ۱.۵ همت به علاوه ۴۶.۵ میلیون یورو انجام شده است.
وی همچنین از برنامه تولید ریرا برقی و دنا هیبرید از تابستان سال آینده خبر داده و تاکید کرد: ریرا ۴۲۰ کیلومتر مسافت را از طریق برق طی خواهد کرد.
مدیر پروژه ریرا در پایان در رابطه با قیمت این محصول تصریح کرد: از آنجایی که موضوع قیمتگذاری موضوع مهم و چالش برانگیزی است که بایستی قواعد در تعیین آن مشخص شود، مسیر آن از حدود یکماه گذشته آغاز شده و کلینیک جانمایی قیمت خودرو ریرا نسبت به قیمت خودروهای رقیب برگزار شده است؛ قیمت خودروهای رقیب بررسی و این نتیجه حاصل شد که این خودرو قیمتی در سطح قیمتهای رقیب وارداتی خواهد داشت؛ اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است؛ مستندات قیمتگذاری به مراجع ارسال شده و بازخوردهای بازار و امکان توان فروش این خودرو با قیمت خودروهای هم رده بررسی شده، اما هنور قیمت نهایی آن مشخص نشده است.