به گزارش اقتصاد نگار به نقل از ایسنا، علی احمدی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه باید زحمتی که دریانوردان تقبل می کنند را یادآور باشیم و به خاطر داشته باشیم که ۹۰درصد تجارت جهانی از طریق دریاها صورت می گیرد و محور اصلی آن دریانوردان هستند، گفت: این مجاهدان به دور از خانواده شبانه روز در شرایطی که ایمنی و امنیت کافی نیز وجود ندارد، فعالیت و زمینه گردش کار را فراهم می کنند.
وی افزود:صادرات نفت کشور و حمل و نقل بار و نیازمندیهای کشور توسط آنها صورت می گیرد و باید قدردان زحمات آنها باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه برای رفع چالش ها و نارسایی ها در این حوزه باید تلاش کنیم، افزود: کار کردن در دریا و کشتی کار بسیار سختی است.در این صنعت چالشهای زیادی داریم که یکی از آنها روند تقاضای نیروی انسانی و کمبودهایی است که در حال حاضر در برخی از ردههای شغلی وجود دارد و در آینده نیز میتواند بیشتر شود.
وی عنوان کرد: امکانات خوبی در کشور داریم ولی نگاه راهبردی برای تربیت نیروی انسانی در این صنعت وجود ندارد که تقاضای نیروی انسانی پیش بینی شود و برای تربیت آن تقسیم وظایف ملی صورت گیرد.
احمدی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی در این بخش بلند مدتی را میطلبد و سازمان بنادر نیز میتواند اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهد، گفت: میتوانیم در زمینه ارتقای سطح آموزش اصلاحاتی داشته باشیم و همچنین مقررات موجود نیز قابل اصلاح و بهبود است.
به گفته وی در زمینه معیشت دریانوردان محدودیتهایی وجود دارد که قابل چاره اندیشی است. در پرداختها مشکل داریم در جابجایی ارزی و رساندن آن به دریانوردان و همچنین مالیات نیز چالشهایی وجود دارد. از طرفی در بحث دوری دریانوردان از خانواده نیز میتوان این دوره دوری را کاهش داد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش همچنین به نوسازی ناوگان نیز اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت های داخلی حداکثر استفاده را داشته باشیم. ظرفیت بالفعل کشور در مقایسه با تقاضا بسیار محدود است. ۵۰ اقیانوس پیما نیاز داریم و این ظرفیت داخل کشور نیست. شرکتهای ما تلاشهای بسیاری میکنند و باید از حداکثر توان آنها استفاده کنیم اما در داخل محدودیتهای سرمایه ای، دانشی و تکنولوژی وجود دارد.
احمدی همچنین گفت: اگر عزم ملی در این بخش باشد برای ۱۵ سال آینده شاید بتوان صنعت کشتیسازی را در کشور رونق داد.