قیمت مس از رکورد ثبت شده عقب نشینی کرد

قیمت مس از رکورد ثبت شده عقب نشینی کرد

پس از آشفتگی بخش املاک و مستغلات چین که ذخیره سازی فلزات سیم‌کشی و لوله‌کشی را افزایش و ذخایر انبارهای چین را کاهش داد، قیمت مس از بالاترین سطح رکوردی خود عقب نشینی کرد.

به گزارش اقتصادنگار به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، قیمت مس در پایان معاملات هفته گذشته با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به معاملات ۲۰ می، به ۴.۳۷۶ دلار در هر پوند رسید. بر اساس آمار بلومبرگ، ذخایر این فلز در انبارهای بورس آتی شانگهای به بالاترین سطح چهار سال گذشته یعنی ۳۳۰ هزار تن در ماه جاری رسید.

بر اساس گزارش بی‌ام‌او، قیمت‌های بالا همچنین تقاضای تولید را تضعیف کرد و ممکن است چین، در موضوع گردهمایی سالانه انجمن صنعت فلزات غیرآهنی در ماه آینده از مساله جایگزینی مس با آلومینیوم را مطرح کند.

کالین همیلتون مدیر تحقیقات کالای بی‌ام‌او در یادداشتی در این باره نوشت: نرخ استفاده در صنعت مس در حدود ۵۲ درصد بسیار پایین و کمتر از سطح سال قبل باقی می‌ماند. در اوایل جولای انتظار می‌رود که طرح موضوع «جایگزینی مس با آلومینیوم» افزایش یابد.

بر اساس برخی تحلیل‌ها این جایگزینی می‌تواند تا حدودی وابستگی چین به واردات مس را کاهش دهد و امنیت منابع را بهبود ببخشد. به گفته بی‌ام‌او، چین اکثریت قریب به اتفاق مس خود را از جمله بیش از ۳ میلیون تن در سال به صورت کاتد خریداری می‌کند. این کشور سالانه حدود ۶ میلیون تن آلومینیوم نیمه تمام مانند ورق فلزی و فویل صادر می‌کند؛ با این حال هنوز هم بخش بزرگی از بوکسیت مورد استفاده برای تولید آلومینیوم را از طریق واردات تامین می‌کند.

سقوط مسکن

با قیمت‌های بالا، تولیدکنندگان قبل از خرید فلز جدید از ذخایر خود استفاده می‌کنند، به خصوص زمانی که تقاضا برای محصولات مس کاهش یافته است. بازار املاک چین در چند سال گذشته در شرایط نامتعادلی قرار گرفته و سقوط کرده است. ذخایر مس این کشور معمولا در اوایل سال انباشته می‌شود، سپس با افزایش فعالیت کارخانه‌ها پس از تعطیلات عید بهار چینی که از ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه است، کاهش می‌یابد.

بی‌ام‌او همچنین گزارش داد که با وجود مازاد مس در چین، واردات کاتد از بورس فلزات لندن در این هفته با تخفیف ۱۴ دلاری در هر تن به فروش می‌رسد که وضعیتی نادر است.

همیلتون در این باره تاکید کرد: با توجه به اینکه کارخانه‌های ذوب چینی به دلیل آربیتراژ صادرات آزاد همچنان کاتد را به انبارهای اوراق قرضه تحویل می‌دهند، هنوز خیلی زود به نظر می‌رسد که بگوییم در انتهای چرخه فعلی قیمت مس هستیم.

عقب ماندگی

به گفته تاجران، عرضه مس در خارج از چین کم است. موجودی انبارهای بورس کالای کومکس در نیویورک به طرز شگفت انگیزی پایین است؛ حتی پس از افزایش قیمت در ماه می، معامله‌گران مجبور به بستن موقعیت‌هایی شدند که در آن شرط بندی می‌کردند که قیمت کاهش پیدا کند. به گفته بی‌ام‌او، زمانی که قیمت‌های نقدی بالاتر از معاملات پیش‌بینی شده باشد، بازار عقب نشینی خواهد کرد.

همیلتون توضیح داد: این به چالش‌های موجود در دستیابی به مس مناسب برای تحویل به انبارهای کومکس اشاره می کند که بیشتر حجم آن در سطح جهان با منشا چینی یا روس در دسترس است. ما هنوز نشانه‌هایی از ضعف بنیادی را مشاهده می‌کنیم، اما اگر موقعیت‌های کوتاه قدیمی باقی بمانند، پتانسیل کاهش دیگر افزایش خواهد یافت که در حال حاضر ریسک کلیدی برای کاهش بیشتر قیمت مس است.

در دیگر کشورها، پیش‌بینی کمبود مس حتی پس از تعطیلی معدن کبر پاناما در ماه دسامبر سال گذشته انجام نشد و تاجران مجموعه‌ای از کارخانه‌های ذوب جدید را برای شروع تولید در چین، اندونزی، هند و جمهوری دموکراتیک کنگو ظرف دو سال در نظر گرفتند؛ بر همین اساس چین بیش از حد معمول شروع به بازیافت کرد و کارخانه‌های ذوب این کشور تولید را فراتر از تعمیرات سالانه کاهش ندادند، حتی با وجود اینکه مقامات آن را بررسی می‌کردند و اطلاعات ماهواره‌ای نیز بیانگر کاهش سرعت تولید در ماه مارچ سال جاری بود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://eghtesadnegar.com/?p=15443

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: