به گزارش اقتصاد نگار به نقل از ایسنا، دولت سیزدهم سیاستهایی در حوزه انرژی در کشور به اجرا گذاشت که ضمن افزایش تولید و فروش نفت و گاز کشور به افزایش بهرهوری نیز منجر شد.در دولت شهید رئیسی، اهتمام ویژهای به توسعه زنجیره ارزش محصولات داشتیم. در این راستا، مشوقهایی برای صنایع در نظر گرفته شد. در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی برای صنایعی که در حوزه توسعه زنجیره ارزش فعالیت میکنند، از جمله این مشوقها بود.
بهرهبرداری از خطوط لوله انتقال فرآوردههای نفتی نیز در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت. به زعم کارشناسان، این امر به کاهش هزینهها منجر میشود و منفعت زیادی دارد. در کنار این اقدامات، افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ نیز در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت تولید بنزین نیز افزایش یافت.
به زعم بسیاری از کارشناسان، در دولت سیزدهم ریلگذاریهای خوبی در حوزه انرژی انجام شد و دولت بعدی باید این روندها را ادامه دهد. سرمایهگذاری در حوزه توسعه زنجیره ارزش محصولات و گسترش صنایع تبدیلی باید در دستور کار باشد و در راستای افزایش بهرهوری گام برداریم.
سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه انرژی مبتنی بر تغییر نگاه از غرب به شرق و از خارج به داخل بود. به نحوی که استفاده حداکثری از توان دانشبنیانها در دستور کار قرار گرفت و اعتماد به متخصصان داخلی را شاهد بودیم.
در ادامه نظرات محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی را در خصوص سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه انرژی میخوانید.
قدیری در خصوص سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین شاخصهایی که دولت سیزدهم در حوزه انرژی در آن مزیت کسب کرد، دیپلماسی فعال انرژی بود. از این طریق توانستیم به واردات گاز از ترکمنستان بپردازیم که عایدی زیادی برای کشور داشت. متنوعسازی مشتریان صادرات نفت و تضمین صادرات بازارهای نفتی از طریق سهامدار شدن در پالایشگاههای فراسرزمینی نیز از دیگر دستاوردهایی بود که در دولت سیزدهم به آن دست پیدا کردیم.
وی ادامه داد: همکاری در پالایشگاههای فراسرزمینی بر اثر اعتماد دولت به متخصصان داخلی و استفاده از ظرفیتهای دانشبنیانی محقق شد. با استفاده از توان دانشبنیانی کشور به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها پرداختیم و سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی را در دستور کار قرار دادیم. اینها دستاوردهایی بود که در دولت سیزدهم در حوزه انرژی به دست آمد.
این کارشناس انرژی توضیح داد: دولت سیزدهم در حوزه جمعآوری گازهای فلر نیز عملکرد خوبی داشت. به نحوی که درصد بالایی از گازهای فلر جمعآوری شد و این امر صرفهجویی بالایی برایمان داشت و از هدررفت انرژی جلوگیری کرد.
وی در خصوص بهرهبرداری از خطوط انتقال فرآوردههای نفتی با ظرفیت انتقال ۶۶۵ هزار بشکه در روز در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بهرهبرداری از خطوط انتقال فرآوردههای نفتی به این لحاظ برای کشور اهمیت دارد که نیاز ما را به انتقال فرآوردهها با تانکر و از طریق جادهها از بین میبرد. این روشها مشکلات خاص خودشان را دارند و مقرون به صرفه نیستند.
این کارشناس انرژی توضیح داد: انتقال فرآوردههای نفتی با تانکر به آلودگی هوا منجر میشود. کامیونهایی که به عملیات انتقال را انجام میدهند، مصرف سوخت دارند و به این لحاظ نیز به کشور ضرر وارد میشود. از سوی دیگر، با استفاده از خطوط انتقال فرآوردههای نفتی میتوانیم از قاچاق سوخت جلوگیری کنیم. با توجه به تمام این مسائل، بهرهبرداری از خطوط انتقال فرآوردههای نفتی در دولت سیزدهم با ظرفیت انتقال ۶۶۵ هزار بشکه در روز اقدام خوبی بود که به کاهش قابل توجه هزینهها منجر میشود.
قدیری در خصوص افزایش تولید بنزین به میزان ۱۸ میلیون لیتر در روز و افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ به میزان ۲۰ میلیون لیتر در روز در کشور طی دولت سیزدهم تصریح کرد: تبدیل فرآوردههای کم ارزشتر مانند نفت کوره به بنزین و گازوئیل برایمان مزیت زیادی دارد. این روندها، ارزش افزوده خوبی برای کشور ایجاد میکند.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ما به لحاظ بنزین و گازوئیل ناترازی داریم. به همین دلیل سرمایهگذاری در حوزه تولید بنزین و نفت گاز میتواند از عدم النفع کشور جلوگیری کند.
این کارشناس انرژی توضیح داد: دولت سیزدهم در حوزه انرژی و تکمیل زنجیره ارزش اقدامات مثبتی انجام داد و دستاوردهایی داشت که باید در دولت بعدی ادامه یابد. اولویت اصلی دولت چهاردهم در حوزه انرژی باید افزایش بهرهوری و جلوگیری از هدررفت انرژی باشد. افزایش ۲۰ میلیون لیتری تولید نفت گاز یورو ۵ و همچنین افزایش ظرفیت تولید بنزین به میزان روزانه ۱۸ میلیون لیتر از اقدامات راهبردی دولت سیزدهم در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز بوده است.
این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاستگذاریها در دولت بعدی باید در حوزه انرژی به سمتی برود که مصرفکنندگان حاملهای انرژی در صرفهجویی ذینفع باشند. عادلانهسازی توزیع یارانههای انرژی نیز باید در دولت بعد در دستور کار باشد. در حال حاضر، دهکهای بالای جامعه از یارانه پنهان بیشتری استفاده میکنند. این روندها باید تصحیح شود.