به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، حسین فرهیدزاده در بیست و دومین همایش ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان اظهار کرد: جایزه در راستای حمایت و تشویق واحدهای صنعتی در سال ۸۰ در مجمع عمومی سازمان تصویب شد. قانون حمایت از مصرف کننده هم خدماتی برای واحدهای صنعتی که به فرهنگ حمایت از مصرف کننده اهمیت میدهند، حدود ۱۲ خدمت در نظر گرفته است.
به گفته وی تفاوت این دوره با دورههای قبل این است که در این فرآیند از شرکتهای دانشبنیان استفاده شده است. یکی از مهم ترین شاخصهای جایزه نیز رضایتمندی است.
فرهیدزاده با بیان اینکه حدود۲۰۰ شرکت وارد فرآیند ارزیابی شدند و ۳۰ شرکت توانستند جایزه دریافت کنند، گفت: در سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار بازرسی در بازار انجام شده که در نتیجه آن ۱۲ همت پرونده تشکیل شده است. اگر پروندههای مربوط به بازار نوروز را هم در نظر بگیریم نزدیک به ۲۰ همت پرونده تشکیل شده است.
وی افزود: البته بحث اصلی و اولویت تامین است. از نظر مکانیزم اقتصادی اگر تامین درست داشته باشیم، نباید به این پروندهها برسیم. هر چند باید با سواستفاده گران برخورد کرد.
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ ناظر افتخاری در کشور فعال هستند.
عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز در این نشست گفت که فرقی بین مصرف کننده و تولیدکننده نیست به همین دلیل سازمان یکی است. آنچه باید بین مصرف کننده و تولیدکننده حاکم باشد اخلاق است و هر دو طرف معامله باید راضی باشند در غیر این صورت باطل است.