قیمت مس عقب نشینی کرد

قیمت مس عقب نشینی کرد

قیمت مس پس از رسیدن به بالاترین سطح روزانه خود در شیکاگو طی هفته گذشته، با تعدیل بخشی از افزایش‌های اخیر، با کاهش قیمت مواجه شد. حجم معاملات در این دوره با صعود همراه بود و به سطح قابل توجهی رسید، به طوری که در بورس کالای شیکاگو طی یک دوره ۲۴ ساعته، حجم معاملات قراردادهای آتی مس به معادل بیش از ۱۰ میلیون تن به ارزش تقریبی ۱۱۵ میلیارد دلار رسید. این رقم بیش از دو برابر حجم معاملات روزانه میانگین سهام در بورس داو جونز و سه برابر حجم معاملات اوراق قرضه آلمان است.

به گزارش اقتصادنگار به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، علیرغم تمام پیش‌بینی‌های مثبت درباره بازار مس، اما ریسک‌هایی هم در بازار وجود دارد. پدیده  اسکوییز کوتاه – فشار کوتاه بازارهای مالی در پی افزایش قیمت مس – که عمدتا در بازار آمریکا رایج است، اکنون می‌تواند به پدیده‌ای معکوس یعنی اسکوییز بلند مدت تبدیل شود، وضعیتی که در آن معامله‌گران با حجم بالای خرید گرفتار شده و با کاهش قیمت‌ها دچار ضرر می‌شوند.

علاوه بر این، کاهش واردات مس چین و هدایت محموله‌ها به آمریکای شمالی، منجر به کاهش حجم معاملات آتی مس شده است. گویی هیجان مقطعی بازار فروکش کرده و حجم معاملات به وضعیت عادی بازگشته است.

بانک استرالیایی مک‌کواری در گزارش اخیر خود با عنوان «پاناما هولدم» ضمن پیش‌بینی روند اصلاح قیمت مس در ماه‌های آتی، قیمت متوسط آن در سه ماهه سپتامبر را حدود ۹۸۰۰ دلار در هر تن برآورد کرده است.

با وجود این، تحلیلگران خوش‌بین‌تری هم وجود دارند. آلیس فاکس، استراتژیست کالای مستقر در لندن، و تیم تحلیلگران بانک مک‌کواری در لندن، سنگاپور، شانگهای و دهلی، انتظار دارند قیمت مس تا پایان سال جاری مجددا از مرز ۱۰ هزار دلار عبور کند. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار مس دیگر شاهد نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی مانند سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نخواهد بود.

اما بانک مک‌کواری دیدگاه محتاطانه‌تری نسبت به برخی تحلیلگران بسیار خوش‌بین ارائه می‌دهد که تحت تاثیر هوش مصنوعی، افزایش سرسام‌آور قیمت مس را در سال‌های آتی پیش‌بینی می‌کردند. این بانک سابقه‌ای در ارائه تحلیل‌های مبتنی بر شواهد و پرهیز از گمانه‌زنی‌های بی‌اساس دارد.

با در نظر گرفتن تعدیلات اخیر، بانک مذکور قیمت بلندمدت مس را در حدود ۹۰۰۰ دلار در هر تن پیش‌بینی می‌کند.

این گزارش همچنین برای معامله‌گران خرده‌فروشی که به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مس هستند، یک هدف واقع‌بینانه بر اساس قیمت تعادلی بازار (۹۰۰۰ دلار) ارائه می‌دهد. بانک مک‌کواری تاکید می‌کند که با وجود نوسانات فعلی، قیمت مس در بلندمدت به سمت یک نقطه تعادل حرکت خواهد کرد.

عدم قطعیت در خصوص آینده پروژه مس «معدن کوبره در پاناما» می‌تواند بر تعادل بازار تاثیر بگذارد. راه‌اندازی مجدد این پروژه که برای اواخر سال آینده پیش‌بینی شده، می‌تواند مازاد پیش‌بینی‌شده را به جلو بیاندازد.

با این وجود، چشم‌انداز بلندمدت بانک مک‌کواری برای بازار مس باثبات و بدون نوسانات شدید است. این بانک انتظار جهش‌های قیمتی نجومی در آینده را ندارد و روند رشد تقاضای مس را همچنان با سرعتی مشابه دو دهه گذشته، یعنی حدود ۲.۵ درصد در سال، پیش‌بینی می‌کند. محرک اصلی این رشد دیگر شهرنشینی و صنعتی‌شدن افسارگسیخته چین نخواهد بود، بلکه جای خود را به تقاضای ناشی از گذار انرژی به سمت منابع پاک خواهد داد. این گذار انرژی، محرک اصلی تقاضای بلندمدت مس در سال‌های آینده به شمار می‌رود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://eghtesadnegar.com/?p=14555

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: