به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، یکی از شرکتهای فناور به عنوان پیشران در تحلیلهای فناوری و دانش، از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بررسی میلیاردها مجموعه داده و اطلاعات، استفاده و به شرکتها و مجموعههای نوآور و فناور کمک میکند تا نقاط مختلف را به هم متصل کنند و این شرکت با شبکهای از خبرگان حوزههای مختلف توانست مسیرهای سخت و پرچالش تحلیل بازار و فناوری را تسهیل کند.
صنایع و شرکتهای دانشبنیان با استفاده از دادههای تحلیلی این شرکت میتوانند دید بهتری نسبت به بازار و توسعه فناوری به دست آورند.
دکتر محمد نقیزاده از همبنیانگذاران این شرکت در گفتوگو با ایسنا گفت: شرکتها به تحلیل دقیق از فناوریها و بازار تخصصی خودشان نیاز دارند، ولی مساله اصلی برای تحلیل و آنالیز بازار این است که در بسیاری از مواقع دادههای واقعی وجود ندارد.
وی یکی از بهترین دادهها در این زمینه را دادههای مربوط به ثبت اختراعات در دنیا دانست و اظهار کرد: چالش این حوزه بسیار زیاد است، به گونهای که بررسیهای ما نشان میدهد تنها در حوزه هوش مصنوعی در توسعه داروهای آینده حدود ۱۰۸۷ پتنت به ثبت رسیده است و امکان اینکه که انسان بتواند این حجم از داده را تحلیل کند، وجود ندارد و نیاز به ابزارهای هوشمند داریم.
نقیزاده خاطر نشان کرد: از این رو از دو سال گذشته پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دادیم که یکی از آنها قادر به تحلیل مقالات است و سرویس دیگر ما آنالیز دادههای مربوط به ثبت پتنت را انجام میدهد.
این محقق با بیان اینکه این پلتفرم در دبی و ترکیه پیادهسازی شده است، از پیادهسازی آن در کشور اتریش خبر داد و یادآور شد: در ایران نیز با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی این پلتفرم پیادهسازی شده و به شرکتهای دانشبنیان ایرانی نیز خدمات ارائه میدهیم.
وی مجموعههای بزرگ صنعتی همچون فولاد مبارکه و مجموعه بوتان را از دیگر مشتریان سرویسهای این شرکت ذکر و خاطر نشان کرد: ما برای شرکتهای بزرگ صنعتی گزارشهایی را ارائه میدهیم که طی آن بر اساس تحلیل دادههای اختراعات، روندهای فناوری و بازار در حوزههای تخصصی آنها را تبیین و بررسی میکنیم.
نقیزاده ادامه داد: به عنوان مثال برای شرکت فولاد مبارکه در ۳ حوزه «بازار و فناوریهای آهن اسفنجی»، «Decarbonization (کربن زدایی)» و «هوش مصنوعی در فولادسازی» اقدام به ارائه گزارشهای تحلیل بازار کردیم.
همبنیانگذار این شرکت با تاکید بر اینکه در این مجموعه در همه حوزهها امکان تهیه گزارشهای تحلیل بازار و فناوری را فراهم کردهایم، گفت: شیمی و پتروشیمیایی، دارو و سلامت، ICT، خودرو و بایوتک از جمله حوزههایی هستند که ما با شبکه متخصصانی که داریم، در آنها وارد شدیم و اقدام به تحلیل بازار کردهایم.
نقیزاده منشأ دادههای این گزارشها را ثبت اختراعات عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ما به بیش از ۱۵۰ میلیون ثبت در کشورهای مختلف دنیا دسترسی داریم و به تحلیل ۱۵۰ میلیون فناوری ثبت شده در دنیا میپردازیم.
وی به وضعیت هوش مصنوعی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه برای توسعه این فناوری در کشور کارهای زیادی باید انجام شود، خاطر نشان کرد: در هوش مصنوعی در دو حوزه باید متمرکز شویم که یکی از آنها زیر ساختهای هوش مصنوعی است که تقریبا این زیر ساختها در اختیار کشور امریکا است و دیگری کاربردهای هوش مصنوعی است.
نقیزاده اضافه کرد: ایران در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی ظرفیتهای خوبی دارد، ولی هنوز بازار آن در کشور شکل نگرفته است. ما نیاز داریم که کاربردهای معناداری را مبتنی بر این فناوری تعریف کنیم، صرف اینکه انجام کاری با هوش مصنوعی کمکی به کشور نمیکند و دست روی هم بگذاریم درست نیست، بلکه نیاز است تا بتوانیم با هوش مصنوعی، مسالهای را حل کنیم.
این محقق مدیریت صنعتی با تاکید بر اینکه در زمینه هوشمندسازی صنعتی یک نسل از کشورهای دیگر عقب هستیم، گفت: در دنیا از نسل سوم این فناوری استفاده میکنند که ما به دلیل اعمال تحریمها علیه کشور، سرمایهگذاری نکردیم؛ از این رو نسبت به کشورهای همسایه مانند ترکیه عقب هستیم.
وی با بیان اینکه در این زمینه نیاز است تا ۳ تا ۴ سال در این حوزه متمرکز شویم تا فاصله ۱۰ ساله ما از دنیا جبران شود، اظهار کرد: در این زمینه بیش از آنکه که نیاز به زیر ساخت داشته باشیم، نیاز به استراتژی و برنامه داریم.