به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، دادههای انجمن خودروهای مسافری چین نشان داد که خودروساز آمریکایی تسلا در ماه آوریل ۶۲ هزار و ۱۶۷ خودروی الکتریکی ساخت چین فروخته که ۱۸ درصد کمتر از سال قبل است. تحویل خودروهای مدل ۳ و مدل Y ساخت چین نسبت به ماه مارس ۳۰.۲ درصد کاهش داشته است.
خودروهای ساخت چین تسلا به بازارهای مختلف از جمله اروپا نیز صادر میشوند و انجمن خودروهای مسافری چین گزارشی از صادرات تسلا بر اساس مقصد ارائه نکرده است. این کاهش شدید با افزایش فروش خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان در تضاد است، البته در بحبوحه کاهش تقاضا و جنگ قیمتها با کندترین سرعت یک سال اخیر در سه ماهه اول بوده است.
بر اساس دادههای انجمن خودروهای مسافری چین، فروش خودروهای انرژی جدید چین از جمله خودروهای برقی باتریدار و پلاگین هیبریدی در ماه آوریل به ۸۰۰ هزار دستگاه رسید که ۳۳ درصد نسبت به سال قبل و ۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن داشت.
بیوایدی، بزرگترین رقیب چینی تسلا، ۳۱۲ هزار و ۴۸ دستگاه خودروی سواری در آوریل فروخت که ۴۸.۹۷ درصد نسبت به سال قبل و ۳.۵ درصد افزایش نسبت به ماه مارس نشان میدهد.
تسلا برای اولینبار در نزدیک به چهار سال گذشته شاهد کاهش تحویل خودرو در سه ماهه اول بود. این شرکت سه ماهه دوم را با اعلام اخراج بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار جهانی خود و کاهش قیمت خودرو در بازارهای بزرگ از جمله ایالاتمتحده، چین و اروپا آغاز کرد.
طبق گزارش رویترز، تحویل خودروهای برقی ساخت چین توسط تسلا در فوریه ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و در ماه مارس ۰.۲ درصد افزایش یافت اما کاهش همزمان با کاهش ۲۵ درصدی فروش کلی خودروهای برقی در چین در ماه فوریه تا حدودی به دلیل تغییر زمانبندی سال نو قمری چینی بود که به جای ژانویه در فوریه امسال بود.