به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا سید کمال هادیانفر در نشست خبری ارائه اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ بیان کرد: طرح نوروزی عملیات بزرگی است و بیشترین تعطیلات در این ایام است. هر ساله با رشد جمعیت رشد سفرها را داریم و هرچه شرایط مساعدتر باشد مردم بیشتر سفر میکنند دستگاه های مسئول خدمترسان باید آمادگی کافی را داشته باشند که خدمت درخور ارائه دهند. ۲۱۰ هزار نفر از همکاران ما امسال در سفرهای جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی تلاش کردند که سفری توام با شان مردم و ایمنی بالا انجام شود.
وی ادامه داد: ستاد سفرهای نوروزی از دو ماه قبل از فروردین آغاز شده و جلسات مکرری برگزار شد. ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ناوگان عمومی در حوزه اتوبوسهای شهری، راهآهن، هواپیمایی و کشتیرانی استفاده کردند. سه تا پنج درصد پیشبینی افزایش سفرها را داشتیم و ناترازی ناوگان همیشه متصور است اما اقدامات لازم انجام شد تا ظرفیت را متناسب با تقاضا کنیم. بنابراین آمادگی و افزایش ظرفیت ناوگان صورت گرفته و پس از آن بهبود خدمات در دستور کار قرار گرفت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یکی از موضوعات امسال، این بود که سال گذشته ماه رمضان از سوم فروردین آغاز شده بود اما امسال از ۲۳ اسفند آغاز شده و شرایط جوی ناپایدار هم در کشور وجود داشت و سازمان هواشناسی به جهت امنیت و ایمنی مردم به صورت مستمر در این خصوص اطلاعرسانی کرد. طرح ما از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین بود.
به جز تصادفات حادثه جدی در ایام نوروز نداشتیم
هادیانفر با بیان اینکه حادثه جدی در این ایام نداشتیم، افزود: اما بحث تصادفات جادهای مقوله است که همواره در کشور وجود داشته و آسیبهایی را به کشور وارد میکند. البته برای امسال طرح پویش چشم به راهیم را راهاندازی کردیم برای کاهش تصادفات. از این رو شش کارگروه تشکیل شد که در ستاد سفرهای نوروزی جزو اقدامات موثر در دستور کار قرار گرفت. همچنین تلاش ما این بود که ناوگان حملونقل عمومی در خدمت مردم باشد. بنابراین شرایط توزیع عادلانه بلیت، فروش با نرخ مصوب و نظارتها بر این بخش از تلاشهای ما بود.
وی خاطرنشان کرد: ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۵۹ نفر از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین از ناوگان عمومی استفاده کردند که نسبت به سال گذشته، یک درصد کاهش داشتیم. شش میلیون و ۹۳۲ هزار نفر مسافر جادهای حمل و نقل عمومی، شش میلیون و ۵۶۸ هزار نفر مسافر دریایی و سفر به جزایر و گردشی داشتیم. در حوزه دریایی هم اگر سفری لغو شده بهدلیل ایمنی پروازها بوده است.
روزانه ۲۰۰۰ اتوبوس از تهران برای تامین سفرها اعزام شد
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰۰ اتوبوس از تهران برای تامین سفرها اعزام میکردیم، گفت: بیشترین سفرها در حوزه داخلی از طریق خودروهای شخصی بوده است. در مجموع در این بازه ۵۳۰ میلیون تردد در کشور اتفاق افتاده و روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد که ۱.۶ نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
هادیانفر ادامه داد: ۲۳ میلیون پلاک واحد خودروهای شخصی سفر کردند، میانگین تردد بین استانی دو میلیون و ۱۱۱ هزار بوده و بیشترین سفرهای زمینی به مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان انجام شد. بیشترین سفرهای ریلی به مشهد بوده با ۵۶ درصد سفرها، در سفرهای هوایی هم مشهد، کیش اصفهان، شیراز و تبریز در صدر بودند. سفر به نجف، دبی و ترکیه هم بیشترین سفرهای خارجی بود. سه میلیون و ۷۷۶ هزار تردد اتوبوس داشتیم که ۵ درصد رشد نسبت به سال قبل داشت.
وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد تصادفات را پیشبینی کرده و همه دستگاهها باید برای رسیدن به این هدف کمک کنند، افزود: ۱۰۲ هزار و ۴۷۶ کل تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین بوده که ۲.۸ درصد افزایش داشته است. دراین تصادفات ۲۱ هزار و ۵۹۰ نفر مجروح شدند و ۱۱.۶ درصد افزایش داشت. ۶۷۶ فقره تصادف منجر به فوت داشتیم که ۸۲۸ نفر جان خود را از دست دادند. بیشترین علت تصادفات هم سرعت و سبقت بوده، ۳۴ درصد تصادفات در جاده اتفاق میافتد اما ۷۵ درصد کشتهها در جادهها است.
ناوگان کشور روز به روز تحلیل میرود
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناترازی ناوگان نسبت به تقاضا بیان کرد: روز به روز ناوگان ما تحلیل میرود و مشکلات تحریمها هم مزید بر علت است. برای توسعه ناوگان یا باید از بودجه دولتی استفاده شود یا از ظرفیت بخش خصوصی، برای منابع دولتی نیازمند اعتبارات خاص هستیم و برای استفاده از توان بخش خصوصی نیز نیازمند تجدیدنظر در هزینه-درآمدها یعنی قیمت بلیت هستیم.
هادیانفر درباره تعیین قیمت بلیت وسایل حمل و نقل گفت: در این رابطه جلسات زیادی با انجمنها و اتحادیهها برگزار شده و جمعبندیهای لازم صورت گرفته است. در آخرین جلسه به معاون رییس جمهوری گزارش اصلاحات را ارائه کردیم. البته شاخص قیمت درحال حاضر ستاد تنظیم بازار است و اصلاحات قیمتی هم به گونهای است که خیلی به مردم فشار وارد نشود و در عین حال زیان شرکتها به حداقل برسد.
وی ادامه داد: برای مثال در حوزه مسافری امروزه مبلغ بلیت قطارهاز حومهای بسیار پایین درحدود سه تا چهار هزار تومان است و حتی خود مردم هم اذعان دارند که قیمت این بلیتها بیش از حد ارزان است. از این رو باید اصلاحاتی در همه بخشهای حملونقل صورت بگیرد که جلساتی را برگزار و جمعبندی را اعلام خواهیم کرد. البته در وزارت راه شورای عالی ترابری مرجع قانونی و وزیر راه و شهرسازی رئیس این شورا است اما بهدلیل مسائل اقتصادی، ستاد تنظیم بازار باید اصلاحات قیمت را تایید و ابلاغ کند.
در سال ۱۴۰۲ شش دستگاه اتوبوس بینجادهای پلاک شد
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت ناوگان اتوبوسی بین شهری بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تنها شش دستگاه اتوبوس بینجادهای پلاک شد. البته در دو ماه گذشته تلاشهایی برای این کار صورت گرفته است و مشکل ما اکنون تامین منابع است. برای این کار ۱۵۰ میلیون یورو درخواست داریم که فعلا از وزارت صمت و بانک مرکزی نتیجه نگرفتیم اما در صورت تامین منابع هدفگذاری کردیم که ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس زیر پنج سال که ایمنی کافی دارند وارد ناوگان کنیم و در اربعین هم از آنها بهره ببریم.
هادیانفر با بیان اینکه با بیش از ۱۸ شرکت و آژانس متخلف در خصوص قیمت برخورد جدی شده است، گفت: بلیتهای بیزنس و سفرهای خارجی تابع قیمت نیست اما باید برای آنها در سال جدید نرخ گذاری شود.