به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، آزادراه شیراز- اصفهان از سال ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت تا مسیری ۲۲۲ کیلومتری از کل پروژه ۳۷۰ کیلومتری را در قالب یک کریدور شمالی جنوبی، در محدوده استان فارس احداث کند. طرحی که در بعد اقتصادی و با کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسیر دو کلانشهر استراتژیک، مدت زمان سفر بین شیراز و اصفهان را تا میزان دو ساعت کاسته و زمینه صرفهجویی بیش از ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین را فراهم و از شدت و تعداد تصادفات جادهای نیز بکاهد.
خیرالله خادمی، معاون وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بود که زمان پایان این پروژه را سال ۱۳۹۹ اعلام کرد، اما این کار به سرانجام نرسید و حتی سال گذشته هم در مقاطعی، چه از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- و چه از سوی خادمی اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۱، آزادراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز به ایزدخواست به بهرهبرداری میرسد اما باز هم این وعده عملی نشد.
تیرماه ۱۴۰۲ خادمی ضمن اعلام پیشرفت ۹۸ درصدی آزادراه اصفهان-شیراز نسبت به تردد از این آزادراه که کارهای تکمیلی آن در حال انجام است، هشدار داد و گفت: هماینک کارهای تکمیلی این آزادراه نظیر نصب درزهای انبساط پلها، نصب جانپناهها در نقاط پرتگاهی و روی پلها، تابلوی علائم، خطکشی و سایر موارد هنوز تکمیل نشده و در حال انجام است.
در نهایت ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ و در سفر سیدابراهیم رئیسی به شیراز، پروژه آزادراه شیراز – اصفهان بهعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین طرحهای ملی افتتاح شد. مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در پی سفر به استان فارس همراه با رئیس جمهوری و هیئت دولت در مراسم افتتاح آزادراه اصفهان – شیراز گفت: آزادراه شیراز – اصفهان یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی کشور بعد از انقلاب است و فارغ از اثرات حوزه فنی و اثرات مثبت اقتصادی برای استان، نقش این پروژه در توسعه اقتصادی کشور حائز اهمیت است.
به گفته بذرپاش، آزادراه شیراز – اصفهان در شبکه کریدور مرکزی کشور قرار دارد و از شمال به جنوب کشور این زنجیره کریدوری در حال تکمیل است. این پروژه ۲۳۰ کیلومتری یکی از بزرگترین پروژههای آزادراهی کشور است که با بهرهبرداری از آن حدود ۱۳۰ کیلومتر مسافت شیراز – اصفهان و دو ساعت زمان سفر در این مسیر کوتاهتر میشود.
آزادراه شیراز- اصفهان به دو قسمت تقسیم شده است که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز – ایزدخواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامهریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید میگذرد.
همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل میشود.
بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه راهی مبارکه – ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز خواهد شد. با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهره برداری از ۲۱۲ کیلومتر از آزادراه شیراز – اصفهان، حد فاصل شیراز – ایزدخواست هستیم.