به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، کمیسیون اروپا در فوریه، پیشنویس دستورالعملها را که بخشی از قانون خدمات دیجیتال هستند، اعلام کرده بود. این مقررات، شرکتهای بزرگ فناوری را ملزم میکند برای مقابله با محتوای غیرقانونی و مضر در پلتفرمهای خود، اقدامات بیشتری انجام دهد.
نگرانی ها نسبت به مداخله در انتخابات و محتوای گمراه کننده تولید هوش مصنوعی در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن، افزایش یافته است.
یک مقام کمیسیون گفت: کمیسیون از این دستورالعملها به عنوان نوعی چک لیست استفاده خواهد کرد. آنها از نظر قانونی برای پلتفرمها الزام آور نیستند. شرکتها در انتخاب نحوه کاهش ریسک ها، آزادند. اگر پلتفرمها به ریسک ها رسیدگی نکنند، میتوانند تحت قانون خدمات دیجیتال، جریمه شوند.
سخنگوی کمیسیون گفت، از آنجایی که شرکتهای بزرگ فناوری و موتورهای جستجو، نقش بزرگی در شکل دادن به افکار عمومی و رفتار رای دهندگان، ایفا میکنند، مهم است که اقدامات موثری برای کاهش ریسک های مربوط به فرآیندهای انتخاباتی انجام دهند. دستورالعملهای کمیسیون، اقدامات کاهنده ریسک و بهترین شیوهها، به خصوص در مورد محتوای مولد هوش مصنوعی را بیشتر مشخص خواهد کرد.
شرکتها در صورت نقض قانون خدمات دیجیتال، با جریمه هایی بالغ بر شش درصد از گردش مالی سالانه جهانی خود مواجه خواهند شد.
بر اساس گزارش رویترز، شرکت متا، گوگل و تیکتاک در هفتههای اخیر، اقدامات مختلفی از جمله تشکیل تیمهایی برای مقابله با اطلاعات نادرست، سوء استفاده از هوش مصنوعی و نفوذ پنهان مربوط به انتخابات پارلمان اروپا را اعلام کردهاند.