به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، دیپلمات روسی گفت که نام اختصاری این گروه «برند» است و افزودن اعضای جدید تغییری در آن ایجاد نخواهد کرد.
به گفته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه، بریکس برند قابل شناسایی و «علامت تجاری» است.
رهبران ژوهانسبورگ توافق کردند که علیرغم گسترشی که در اول ژانویه رخ داد، گروه جدید بزرگتر نام خود را حفظ خواهد کرد.
ریابکوف به اجلاس ۲۰۲۳ بریکس در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی اشاره کرد که اعضای جدید رسما برای پیوستن به این گروه دعوت شدند.
بریکس مخفف برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، اعضای اولیه این بلوک است. پنج کشور دیگر اتیوپی، عربستان سعودی، ایران، مصر و امارات متحده عربی هستند که در ابتدای سال جاری بهعنوان بخشی از توسعه به این گروه پیوستند همچنین بریکس آماده پذیرش دیگر کشورهاست.
بریکس توسعه یافته حدود ۳۰ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل میدهد و در مجموع جمعیتی حدود ۳.۵ میلیارد نفر یا ۴۵ درصد از ساکنان جهان دارد.
نفوذ سیاسی و اقتصادی این بلوک پس از اعمال تحریمهای شدید ایالاتمتحده و متحدانش علیه روسیه پس از آغاز درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲، بهطور قابل توجهی افزایش یافته است. اعضای بریکس به کمپین غرب ملحق نشدند و تجارت با روسیه را ادامه داده یا تقویت کردهاند.
کشورهای متعدد دیگری برای عضویت در بریکس ابراز علاقه کردهاند و برخی از آنها از جمله ونزوئلا، تایلند، سنگال، کوبا، قزاقستان، بلاروس، بحرین و پاکستان قبلا درخواستهای رسمی خود را ارائه کردهاند.