به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، وزارت بازرگانی مالزی اعلام کرد که صادرات مالزی در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از حد انتظار افزایش یافته است که به دلیل افزایش محمولههای کالاهای تولیدی تقویت شده است. صادرات ۸.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۱۲۲.۴۳ میلیارد رینگیت (۳۴.۴ میلیارد دلار سنگاپور) رسید که بیش از رشد ۳ درصدی تخمین زده شده ۱۷ اقتصاددان رویترز است.
وزارت بازرگانی در بیانیهای اعلام کرد که صادرات کالاهای تولیدی که ۸۴.۷ درصد از کل محمولهها را به خود اختصاص داده است، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۳ درصد بهبود یافته است.
این وزارتخانه اعلام کرد که رشد صادرات با محمولههای بالاتر فرآوردههای نفتی، ماشینآلات، تجهیزات و قطعات، محصولات آهن و فولاد و همچنین تولیدات فلزی تقویت شد. صادرات روغن پالم و محصولات کشاورزی مبتنی بر روغن پالم از دومین تولیدکننده بزرگ جهان با ۱۶.۳ درصد افزایش به ۶.۱۵ میلیارد رینگیت رسید.
اعضای انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) ۲۷.۶ درصد از کل تجارت مالزی را تشکیل میدهند که در ژانویه نسبت به سال قبل به ۱۷.۴ درصد افزایش یافته است و صادرات ۹.۵ درصد رشد داشته است.
صادرات مالزی به ایالات متحده ۱۱.۹ درصد بهبود یافت، در حالی که صادرات به اتحادیه اروپا ۶.۴ درصد افزایش یافت. با این حال، صادرات به چین در نتیجه کاهش محمولههای کالاهای الکتریکی و الکترونیکی ۷.۶ درصد کاهش یافت.
دادههای وزارت بازرگانی نشان داد که واردات در ژانویه ۱۸.۸ درصد نسبت به سال قبل به ۱۱۲.۳ میلیارد رینگیت رسیده است، در حالی که در نظرسنجی رویترز انتظار میرود ۸ درصد افزایش داشته باشد. مالزی در ماه ژانویه مازاد تجاری ۱۰.۱۲ میلیارد رینگیتی(۲.۱۱ میلیارد دلار) را ثبت کرد.