امضای ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خصوصی/ بهره‌برداری از نرم افزار جامع بندری

امضای ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خصوصی/ بهره‌برداری از نرم افزار جامع بندری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «نرم‌افزار جامع بندری» به‌صورت یکپارچه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این نرم‌افزار برای این است که درکنار اقدامات دولت برای پنجره صدور مجوز، به‌صورت شفاف خدمات دریایی و بندری ارائه شود و دیگر نیازی به حضور فیزیکی نباشد.

به گزارش اقتصادنگار، علی‌اکبر صفایی امروز در نشست خبری در سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه‌ سیاست‌های توسعه دریامحور به عنوان یکی از مهم‌ترین سندهای دریایی کشور در طول تاریخ است، گفت: این سند نقطه عطفی در حوزه فعالیت‌های دریایی است که می‌تواند همه فعالان حوزه دریا را همگرا کند، موضوعی که همیشه مورد بحث بوده است.

وی افزود: با توجه به تشکیل شورای هماهنگی ارگان‌های دریایی از ۳۰ سال پیش نیاز به این همگرایی وجود داشته؛ که با دبیرخانه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی هر ساله مصوباتی داشته باشد.

صفایی گفت: این سند می‌تواند مسیر ما را شفاف کند. ایده مقام معظم رهبری این است که دریا می‌تواند یکی از مهم‌ترین پیشران‌های توسعه کشور باشد. پیش از این جهت‌گیری‌های ما بیشتر به سمت خشکی بوده و اکنون به سمت دریا می‌رود. به محض ابلاغ سند، به دستور رییس جمهوری کارگروهی متشکل از همه ارگان‌های دولتی، بخش‌های خصوصی، افراد شاخص حوزه دریا، نخبگان دعوت شد و نظرات آنها دریافت شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: نظرات همه کسانی که در سطح ملی می‌توانستند صاحب نظر باشند، اخذ شده و اقداماتی به‌صورت تطبیقی برای توسعه دریامحور، با توجه به اقتدار کشورهای دیگر و سهم بالای بخش دریا در GDP این کشورها مطالعه تطبیقی انجام شده است؛ تا در کنار اخذ نظرات بخش خصوصی و دولتی، مطالعات تطبیقی انجام شود و ماحصل آن سندی است که به هیئت دولت ارسال شده تا از سوی دولت اجرایی شدن این طرح به منصه اجرا برسد.

صفایی با بیان اینکه سازمان بنادر به‌عنوان یکی از ارکان‌های دولت در جلسات مربوط به سند توسعه دریامحور حضور داشته است؛ افزود: تلاش ما به‌عنوان یک سازمان اجرایی مهم در حوزه دریا و سواحل این است که بتواند اقداماتی انجام دهد که در حوزه توسعه دریامحور اقدامات اجرایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین درحوزه نرم‌افزاری، «نرم‌افزار جامع بندری» ایجاد می‌شود که می‌تواند کل فعالیت‌های بندری کشور از دولتی و خصوصی در آن‌ فعالیت کنند. این نرم‌افزار یکپارچه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا درکنار اقدامات دولت برای پنجره صدور مجوز، به‌صورت شفاف خدمات دریایی و بندری ارائه شود و دیگر نیازی به حضور فیزیکی نباشد.

بهره‌برداری از ۵۵ فروند تجهیز به اعتبار ۱۳۲ میلیون یورو

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم توضیح داد: آنچه تا کنون در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده، اجرای ۱۰۵ پروژه به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است که از محل اعتبارات سازمان بنادر انجام شده. همچنین بهره‌برداری از ۵۵ فروند تجهیز شامل شناور دریایی و بندری، لایروب به اعتبار ۱۳۲ میلیون یورو صورت گرفته که عمده آن‌ها هم تولید داخلی بوده است.

صفایی ادامه داد: درحوزه تجهیزات بندری نیز ۵۴ تجهیز دریایی تجهیز در حال ساخت به اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو و ۲۵۴۹ میلیارد ریال شامل یدک‌کش، شناور بویه‌گذار، آتش‌نشانی و غیره در دست اجرا است. با این اقدامات تجهیزات دریایی و بندری نوسازی خواهد شد که بتواند مجموعه دریایی و بندری را برای ۳۰ سال بیمه کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ پروژه‌های عمرانی در دست اجرا، ۲۹۱ پروژه به ارزش ۵۲۰ هزار میلیاد ریال در حوزه حمل‌ونقل دریایی از محل اعتبارات سازمان بنادر بوده که در سال جاری ۸۳ هزار میلیارد ریال از این اعتبار تعریف شدیده و ۷۴ درصد جذب شده است. همچنین ۱۸ پروژه افتتاح شده که ۴۰۶۰ میلیارد ریال اعتبار پروژه‌ها بوده و شامل سیلوی غلات، مخازن خوراکی کارخانه دام و طیور، ترمینال ریلی و کالای خطرناک می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از سیاست‌های ما این بوده که از نگهداری کالای اساسی در کشور که در انبارهای روباز نگهداری می‌شد به سمت سیلوی غلات برویم. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بگوییم به این هدف رسیده‌ایم که کل کالای اساسی که سلامت مردم به آن وابسته است، از جمله گندم و روغن، در سیلو نگهداری می‌شود و وضعیت سلامت آن در بنادر تضمین‌شده است.

امضای۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین به‌تازگی ۵۰۰ هزار میلیارد ریال قرارداد توسط بخش خصوصی امضا شده که از سال جاری و سال ۱۴۰۳ این مجموعه فعالیت‌ها هم به بهره‌برداری می‌رسد و اثرات اشتغالی و اقتصادی خوبی خواهد داشت.

صفایی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم در دهه فجر امسال ۴۳ پروژه به ارزش ۶۵ هزار و ۶۶۰ میلیاد ریال به بهره‌برداری برسانیم. پروژه‌های افتتاحیه هرمزگان از جمله بهره‌برداری از بندر ابوموسی، بهره‌برداری از بندر چندمنظوره سیریک و بهره‌برداری از هفت فروند اسکله شناور در بنادر استان هرمزگان از جمله آن‌هاست؛ ۲۱هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه است.

وی درباره تاثیر حمل‌ونقل دریایی بر توسعه کریدور شمال – جنوب توضیح داد: وزیر راه، به‌تازگی کلان‌پروژه ایران راه را تعریف کردند. در این راستا در دو سطح برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرا انجام شده است. البته در حوزه بنادر و خطوط کشتیرانی، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، فرودگاه و هواپیمای باید اقداماتی شکل بگیرد که برای هر بخش پروژه‌هایی تعریف شده و در حال حاضر هم بسیاری از اقدامات ما به ترانزیت هم اختصاص دارد.

رشد ۳۰ درصدی ترانزیت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با بیان اینکه ترانزیت ما ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، افزود: درراستای کلان‌سیاست دولت با کشورهای همسایه و پروژه ایران راه، پیگیری فعالیت‌هایی که می‌توانم با کشورهای دیگر افزایش ترانزیت از ایران داشته باشیم، در حال پیگیری است. و موفقیت‌هایی هم درباره بحث ترانزیت و جذب کالا و سرمایه‌گذاری با کشورهای همسایه داشتیم که البته برخی از آنها را نمی‌توانیم اعلام کنیم.

صفایی با بیان اینکه در بحث ترانزیت، موضوع قیمت و مدت زمان حمل و نقل کالا اهمیت دارد، گفت: در این زمینه اقداماتی انجام دادیم اما پیشنهاد ما این است که در خصوص ترانزیت، کشتیرانی فعال شود. بخش بزرگی که می‌تواند ترانزیت را محقق کند عمدتا شرکت‌های کشتیرانی هستند، زیرا بارنامه‌ای که از شرکت کشتیرانی از بندر مبدا صادر می‌شود توسط کشتیرانی صورت می‌گیرد. بنابراین در دو سال گذشته شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بخش خصوصی از کشورهای دیگر شامل چین و هند سرویس گذاشتند که امیدواریم ترانزیت را افزایش دهیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://eghtesadnegar.com/?p=10392

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: