به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، نرخی که اکنون بعضی از کشتیها برای حمل نفتا از خاورمیانه به آسیا مطالبه میکنند، حدود ۳ برابر افزایش یافته و به حدود ۸۳ هزار دلار در روز رسیده است در حالی که تا ۱۱ روز قبل، این نرخ ۳۰ هزار دلار بود. نفتا در تولید بنزین و بعضی از پلاستیکها استفاده میشود.
شرکتهای کشتیرانی متعدد حاضر به عبور از مسیر دریای سرخ نیستند و در عوض، مسیر طولانیتر و پرهزینهتری را انتخاب کردهاند. شرکت شِل، یکی از شرکتهای نفتی است که به دلیل تنشهای ژئوپلیتیکی، تا اطلاع ثانوی، ارسال محمولهها را از مسیر دریای سرخ متوقف کرده است.
طبق گزارش بلومبرگ، نرخ کرایه مسیرهای دیگر هم افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. به عنوان نمونه، کرایه حمل سوخت از کره جنوبی به سنگاپور، بیشترین افزایش را از ژوئن سال ۲۰۲۲ داشته و نرخها از خاورمیانه به شرق آفریقا، بیشترین افزایش را از ماه مه داشته است. نرخ کرایه کشتیها از اروپا به آمریکا هم به بالاترین حد خود از مارس سال ۲۰۲۳ رسیده اند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، رسانهها هفته گذشته گزارش کردند نفتکشهای حامل ۹ میلیون بشکه نفت عربستان سعودی و عراق به دلیل تغییر مسیر و دور زدن دور آفریقا که دو هفته به مدت سفرشان اضافه میکند، محمولههای خود را با تاخیر تحویل خواهند داد.
تنشها در منطقه دریای سرخ با عملیات دریایی یمن علیه کشتیهای اسرائیلی و حملات آمریکا و انگلیس به یمن، شدت گرفته است و هزینههای حمل نفت خام و سایر محصولات را افزایش داده است.