به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، این مقام مسئول در جمع خبرنگاران در بندر شهید بهشتی چابهار، با بیان اینکه برای راهاندازی و تداوم خط مستقیم کشتیرانی به بندر چابهار، تمام مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیج شدهاند، اظهار کرد: در حال حاضر بندر شهید بهشتی چابهار به مرکز ترانشیپ کالاهای کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سه بندر امام(ره)، عسلویه و بوشهر تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه لجستیک را در چابهار راهاندازی کرده که تمامی فعالیتهای ترمینالداری، تخلیه و بارگیری کانتینر را انجام میدهد که به همین منظور ترمینال لجستیک گروه کشتیرانی با مساحت حدود ۵.۵ هکتار در مجاورت اسکله شماره ۱ و ۲ بندر شهید بهشتی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
به گفته این مدیرارشد در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عمده کانتینرهای تخلیهشده در بندر شهید بهشتی چابهار از مبداء بنادر چین و هند و با استفاده از خطوط مستقیم کشتیرانی هستند که از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت منظم راهاندازی شدهاند. در عین حال کالاهای صادراتی به مقصد چین و هند نیز بهصورت مستقیم روی کشتیهای یادشده بارگیری میشود که منجر به کاهش چشمگیر «ترانزیت تایم» برای صاحبان کالا شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر حمل کالا با کشتی از بنادر چین و تخلیه آن در چابهار و ترانشیپ به بنادر بوشهر، عسلویه و خرمشهر در کمتر از ۲۰ روز انجام میشود، ادامه داد: این امر موجب رضایت خاطر صاحبان کالا را فراهم کرده است؛ به صورتیکه طی ۱۰ ماهه سال جاری، حدود ۱۷ هزار TEU کانتینر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این بندر تخلیه و بارگیری شده که در تاریخ بندر چابهار بیسابقه است.
وی خاطرنشان کرد: با همت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همکاری مجدّانه سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاههای ذیربط، طی چهار سال گذشته ورود کالاهای مورد نیاز کشور به مقصد چابهار افزایش قابل توجهی داشته است. در حوزه صادرات نیز خوشبختانه از دو ماه پیش، صادرات کالاهای یخچالی نیز از مبداء بندر چابهار آغاز شده است.
نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار در این خصوص افزود: محصولاتی مانند سیب و خرما با کانتینرهای یخچالی به مقصد کشور هند صادر میشوند و از سمت هند موز در مدت زمان دو روز و با استفاده از کانتینرهای یخچالی به بندر چابهار وارد میشود، ضمن اینکه علاوه بر تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری، ترانزیت و صادرات کالاهای فله خشک نیز از طریق بندر چابهار در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به خرید ۱۵۰ دستگاه کامیون از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه حمل و نقل ترکیبی، گفت: با توجه به عدم امکان بهرهمندی از حمل و نقل ریلی در بندر چابهار همزمان با خرید کامیونهای یادشده با چند شرکت توانمند در حمل جادهای نیز برای حمل کالا قرارداد بستهشده تا کالاها از مبداء و یا به مقصد بندر چابهار بهصورت DOOR TO DOOR حمل و نقل شوند.
وی با مهم ارزیابی کردن این اقدام تصریح کرد: در منطقه سیستان و بلوچستان کامیون مناسب به تعداد لازم وجود ندارد بنابراین فعال شدن دهها دستگاه کامیون در این مسیر برای جلب هر چه بیشتر اعتماد صاحبان کالا و بالفعلسازی سرمایهگذاری کلان در بندر چابهار و همچنین رونق کریدور شمال-جنوب از مسیر چابهار بسیار ارزشمند است. گروه کشتیرانی با اجرای این دست برنامهها هزینه حمل و زمان حمل را تا حد امکان برای صاحبان کالا از جمله کالاهای ترانزیتی در بندر چابهار کاهش داده است.
این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران راهاندازی حمل و نقل جادهای از/به بندر چابهار را در حوزه ترانزیت کالا به کشورهای حوزه CIS بسیار با اهمیت دانست و گفت: با اضافه شدن ۱۵۰ دستگاه کامیون مورد اشاره قادر خواهیم بود که در مدت زمان کوتاهی کالا را به بنادر امیرآباد و انزلی در دریای خزر برسانیم و از آنجا با کشتیهای شرکت کشتیرانی دریای خزر به کشور مقصد حمل کنیم به این ترتیب کالا از بنادر چین تا بنادر کشورهای حوزه CIS طی مدت ۲۲ تا ۲۴ روز به مقصد میرسد.
وی با اشاره به تسهیلاتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای صاحبان کالا برای استفاده از بندر چابهار در نظر گرفته است، تصریح کرد: این سازمان برای کالاهای ترانزیتی از/به بندر چابهار ۵۰ درصد تخفیف در هزینه خدمات قائل شده است که قابل توجه است.
نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار درباره وضعیت تجهیزات فنی بندر چابهار نیز گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی در تمام بخشها از جمله فنی و تجهیزاتی همکاری بسیار خوبی وجود دارد اما انتظار این است که بندر چابهار هر چه سریعتر به تجهیزات لازم مانند گنتریکرینها تجهیز شود تا شناورهای بزرگتر قادر به پهلوگیری در بندر باشند و بندر چابهار به یکی از مراکز ترانشیپی کشور تبدیل شده و به عنوان مکمل بندر شهید رجایی فعالیت کند.
وی راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تبدیل کردن بندر چابهار به بندر مکمل بندرعباس اعلام کرد و گفت: معتقدیم با رفع برخی کمبودها بندر چابهار باید در میان مدت نه تنها به بندر ترانشیپی داخلی بلکه به بندر ترانشیپی به دیگر بنادر خلیجفارس تبدیل شود.
این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه گروه کشتیرانی بر مسئولیت اجتماعی خود در تمام امور واقف است، تصریح کرد: با راهاندازی ترمینال لجستیک بندر چابهار از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشتغالزایی خوبی برای بسیاری از ساکنین منطقه ایجاد شده و بسیاری از جوانانی که بیکار بودند هماکنون در این ترمینال مشغول به کار هستند.