به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، قاسم عسکرینسب در نشست خبری درباره حضور هند در بندر چابهار و علت تعلل در انعقاد قرارداد با این کشور بیان کرد: قراردادهای بینالمللی شرایط خاصی دارند، که کنکاش بیشتری برای آنها نیاز است. جلسات فشرده زیادی برای این قرارداد گذاشته شد. سازمان بنادر اکنون از متولی این حوزه در هند یعنی وزیر کشتیرانی این کشور دعوت کرده که برای انعقاد قرارداد به ایران بیاید.
وی ادامه داد: قرارداد ما با هند قرارداد سرمایهگذاری است نه واگذاری. این سرمایهگذاری از نوع زیرساخت است و قرار شده هندیها از بخشی از زیرساختهای ما با ورود تجهیزات در قالب یک قرارداد ۱۰ ساله BoT بهرهبرداری کنند؛ که بعد از ۱۰ سال این تجهیزات به ایران واگذار میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از میزان ۸۰ میلیارد دلاری که در قرارداد اولیه بوده، ۲۰ میلیارد دلار به صورت شش جرثقیل در حال استفاده است و بقیه تجهیزات در انتظار قرارداد جدید، اما بندر چابهار خود را معطل نکرده؛ با یا بدون حضور هندیها فعالیت ما متوقف نشده است و تنها قرار شده بخشی از بندر در اختیار هندیها قرار گیرد. رشد ۱۴۰ درصدی کانتینری و ۱۲ درصدی صادرات نشاندهنده این موضوع است.
عسکرینسب خاطرنشان کرد: خود ما هم تجهیزات تخلیه و بارگیری داریم اما میخواهیم از تجهیزات خارجی هم استفاده کنیم هرچند که محدودکننده نیست. اگر هندیها نیامدند ما از ظرفیتهای موجود استفاده میکنیم. طبق آخرین نامه دریافتی از سازمان بنادر، اعلام شده که ما آماده قرارداد هستیم و روز ۷ اسفند بهعنوان روز چابهار هم برای امضای قرارداد پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد: در فاز دوم توسعه بندر چابهار از شرکتهایی که بتوانند خط و بار بیاورند از جمله از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایهگذاری دعوت کردیم. هر شرکت بزرگی که میتواند در حوزههای مختلف چابهار سرمایهگذاری کند، استقبال میکنیم. برای اینکه مطابق با آنچه در طرح جامع بندر شهید بهشتی آمده، بتوانیم بندر چابهار را فعال کنیم.